
DZIAŁANIA PRIORYTETOWE NA ROK SZKOLNY 2022/23
W roku szkolnym 2022/2023 koordynatorem ds. promocji zdrowia została Anna Klimczak, w skład zespołu do spraw Promocji Zdrowia weszły nauczycielki: Iwona Nowak, Karolina Dąbrowska, logopeda Anna Zarzeczny, pracownicy administracji i obsługi: Barbara Wytlib – kierownik administracyjny, Angelika Podgórna – kucharz, rodzice: Agnieszka Mróz, Małgorzata Jodko.
Problem priorytetowy do rozwiązania:
Duża część dzieci w wieku przedszkolnym ma niewłaściwe nawyki żywieniowe, a konsekwencją tego są m.in. coraz częstsze wady wymowy u dzieci.
Cel:
Zwiększenie właściwych nawyków żywieniowych, a w konsekwencji coraz rzadsze występowanie wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym.
Kryterium sukcesu:
- 60% rodziców odpowie w ankiecie, że otrzymało w przedszkolu informacje na temat zdrowego odżywiania i jego wpływu na prawidłowy rozwój mowy u dzieci,
- 50% rodziców odpowie, że starało się praktykować z dzieckiem w domu zachowania prozdrowotne.
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
co wskaże że osiągnięto cel?
- wyniki ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, rodziców, personelu niepedagogicznego,
- wywiady z pedagogiem specjalnym, logopedą, psychologiem,
- obserwacje dzieci w czasie pobytu w przedszkolu,
- wywiady zespołu promocji zdrowia,
- lista obecności rodziców na zajęciach związanych z promocją zdrowia – spotkania ze specjalistami np. logopedą, dietetykiem, pielęgniarką, stomatologiem. jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
Analiza wyników ankiet, wywiadów, arkuszy obserwacji i diagnoz gotowości szkolnej dzieci.
kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
Wskazani członkowie zespołu do promocji zdrowia, maj/czerwiec 2023.
- Zadania
-
Nazwa zadania Kryterium sukcesu Sposób realizacji Okres/termin realizacji Wykonawcy Potrzebne środki Sposób sprawdzenia wykonania zadania 1. Stworzenie infografik na temat zdrowego odżywiania. zapoznanie rodziców z informacjami dotyczącymi zdrowego odżywania
· tworzenie przez nauczycieli treści na temat zdrowego odżywiania i zaprezentowanie ich na tablicach grupowych (prezentacja infografik) · tworzenie prac plastycznych na temat zdrowego odżywiania przez dzieci
cały rok
wszyscy nauczyciele artykuły plastyczne, kartki, drukarka, komputer fotorelacja z wywieszonych materiałów 2. Gryzienie ma znaczenie czytanie przez rodziców materiałów w formie ulotek na temat wpływu gryzienia na prawidłowy rozwój mowy dzieci · opracowanie ulotki na temat wpływu gryzienia na prawidłowy rozwój mowy · wykonanie plakatu z informacjami dla rodziców jak rozwijać poprawny zgryz u dziecka
styczeń 2023 logopeda, zespół do promocji zdrowia
papier ksero brystol, drukarka · ulotka dla rodziców · plakat
· zdjęcia
3. Turniej wiedzy na temat zdrowego stylu życia · przygotowanie dzieci z grup najstarszych do turnieju · udzielanie przez dzieci prawidłowych odpowiedzi na otrzymane pytania
· opracowanie zagadnień na turniej · opracowanie materiałów pomocniczych
· przeprowadzenie turnieju w grupach najstarszych
marzec 2023 Karolina Dąbrowska brystole, produkty spożywcze, akcesoria do ćwiczeń sportowych · sprawozdanie z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia
· dyplomy
4. Realizacja tematyki tygodniowej dotyczącej promowania zdrowego stylu życia dzieci poprzez poszerzenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się, ukazanie dzieciom wartości zdrowia i potrzeby jego ochrony: „Tematyka tygodniowa na temat zdrowia w każdej grupie”. · realizacja tematyki dotyczącej „Zdrowia” we wszystkich grupach, · aktywne uczestniczenie dzieci w zajęciach
· opracowanie scenariusza zajęć tygodniowych · realizacja działań dotyczących zdrowia i potrzeby jego ochrony
w ciągu roku szkolnego wszyscy nauczyciele według potrzeb grupy · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
5. Aranżacja sali w taki sposób, aby umożliwiła celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także umożliwianie wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowanie np. umożliwienie dzieciom wyboru dodatków do pieczywa w czasie śniadań – szwedzki stół – samodzielne przygotowywanie kanapek z dostarczonych różnych składników. · samodzielne zjadanie przez dzieci posiłków · coraz częstsze sięganie po warzywa
· wybieranie produktów zdrowych
· próbowanie nieznanych potraw
· kształtowanie codziennych nawyków kulturalnego spożywania posiłków we wszystkich grupach · umożliwienie dzieciom z grupy 6-latków spożywania posiłków za pomocą sztućcy
· organizowanie we wszystkich grupach raz w tygodniu „ Szwedzkiego stołu”
cały rok szkolny nauczyciele grup i personel kuchni produkty spożywcze , sztućce · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
6. Przeprowadzenie warsztatów kulinarnych-samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków przez dzieci. Zachęcanie dzieci do zjadania warzyw, przypominanie o ich znaczeniu dla zdrowia, pobudzanie zmysłu smaku, węchu, wzroku przez samodzielne przygotowywanie i zjadanie. · aktywne uczestniczenie dzieci w zajęciach kulinarnych · samodzielne przygotowanie i zjadanie przez dzieci zdrowego posiłku
· opracowanie przepisu na zdrową potrawę · zorganizowanie warsztatu kulinarnego z całą grupą – wspólne wykonanie zdrowej potrawy według przepisu
od października 2022, raz w miesiącu we wszystkich grupach nauczyciele wszystkich grup produkty spożywcze, naczynia, sztućce · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
7. Zorganizowanie w każdej grupie kącików do prowadzenia obserwacji i doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą różnych roślin: fasola, zboża, zioła, kiełki. · aktywne uczestniczenie dzieci w doświadczeniach przyrodniczych · zachęcanie dzieci do zjadania warzyw i ziół samodzielnie wyhodowanych lub przyniesionych z domu.
· zakładanie w sali tymczasowych kącików : „Przetwory na zimę” „Zielony ogródek „
„Hodowla fasoli” itp.
w ciągu roku szkolnego nauczyciele grup przetwory, rożne rośliny, doniczki, ziemia, konewki, woda, półki · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
8. Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą: opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę zdrowego odżywiania się. Przykłady: „Na straganie” J. Brzechwa, „Dla każdego coś zdrowego” W. Karaszewski, „Warzywa” K. Roguski.
· znajomość przez dzieci literatury dziecięcej poruszającej tematykę „Zdrowia” · prezentowanie wierszy „Na straganie”, „Na zdrowie”
· eksponowanie w „Kąciku Książki” pozycji o tematyce zdrowotnej · cykliczne czytanie dzieciom literatury dziecięcej
w ciągu roku szkolnego nauczyciele grup literatura dziecięca · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
· prace plastyczne
9. Zorganizowanie „Dnia Zdrowego Śniadania” – ukazanie roli śniadania w codziennej diecie oraz uświadomienie dzieciom, co powinno zawierać, żeby było wartościowe. · aktywne uczestniczenie dzieci w zajęciach edukacyjnych · zajęcia edukacyjne dotyczące ukazaniu roli śniadania w codziennej diecie w ciągu całego roku wszyscy nauczyciele koordynator Anna Klimczak scenariusz zajęć, produkty spożywcze, piramida zdrowego żywienia · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej
10. Obchody wybranych świąt z kalendarza świąt nietypowych, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się, np. „Dzień marchewki”, „Dzień buraka”, „Dzień ryby”. · aktywne uczestniczenie dzieci w zajęciach związanych ze zdrowym odżywianiem · chętne przynoszenie z domu zdrowych produktów na dany dzień: ziemniak, burak, marchewka, jabłko, gruszka, śliwka,
· chętne zjadanie potraw wykonanych z wykorzystaniem danego produktu
· całodzienne zajęcia poświęcone zdrowemu produktowi żywnościowemu: owoc, warzywo, ryba: – pogadanka
– prezentacja multimedialna
– wiersz, opowiadanie, piosenka
– praca plastyczna
– wykonanie zdrowej potrawy
zgodnie z kalendarzem nauczyciele grup warzywa, owoce, zdrowe produkty · sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej grupy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku,
· plany pracy wychowawczo-dydaktycznej,
· zdrowa potrawa
11. Spotkanie rodziców z panią logopedą na temat : „Gryzienie a rozwój mowy dziecka”. 50 % rodziców będzie uczestniczyło w spotkaniu z panią logopedą przedstawienie przez panią logopedę prezentacji multimedialnej na temat „Gryzienie a rozwój mowy dziecka”. według ustaleń logopeda Anna Zarzeczny
tablica multimedialna · lista obecności rodziców, · zdjęcia,
· plan współpracy z rodzicami
12. Zorganizowanie spotkania dla rodziców i pracowników przedszkola z udziałem dietetyka, pielęgniarki i stomatologa. 50 % obecności na spotkaniach ze specjalistami pogadanki, wykłady, prezentacje dotyczące „Zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie i rozwój człowieka” według ustaleń Anna Klimczak, Iwona Nowak
tablica multimedialna · lista obecności, · zdjęcia,
· plan współpracy z rodzicami
13. Rada szkoleniowa na temat „Najczęściej występujących zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym”. · udział 100% nauczycieli w radzie szkoleniowej · znajomość najczęściej występujących zaburzeń mowy u dzieci
· wykorzystanie zdobytej wiedzy
przedstawienie przez panią logopedę prezentacji multimedialnej na temat „Najczęściej występujące zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym” październik logopeda Anna Zarzeczny
tablica multimedialna · protokół z Rady Pedagogicznej 14. Szkolenie dla pracowników przedszkola „Zdrowie w każdym wieku”. wykorzystanie zdobytej wiedzy zorganizowanie szkolenia na temat „Zdrowie w każdym wieku ” według ustaleń Anna Klimczak, Iwona Nowak
opłata za szkolenie · lista obecności · zaświadczenie
15. Rodzinny konkurs kulinarny „Zdrowie na talerzu”. · efektywna współpraca z rodzicami · udział 25% rodziców z każdej grupy
wykonanie przedszkolnej książki kucharskiej z przepisami i zdjęciami potraw wykonanych przez dzieci i rodziców w domu listopad Anna Zarzeczny Anna Klimczak
Szef kuchni
komputer, kartki, dyplomy, nagrody, drukarka · dyplomy · zdjęcia
· sprawozdanie z pracy grupy
16. Warsztaty kulinarne dla 6-latków w Zespole Szkół Gastronomicznych · aktywny udział dzieci w warsztatach · wykorzystanie zdobytej wiedzy w naszej placówce
współpraca z Zespołem Szkół Gastronomicznych w celu zdrowego odżywiania cały rok szkolny nauczyciele starszych grup produkty spożywcze · zdjęcia · sprawozdanie z pracy grupy
· zapisy w dzienniku
17. Warsztaty kulinarne dla 3-latków na terenie przedszkola. · aktywny udział dzieci w warsztatach · spożywanie zdrowych potraw wykonanych wspólnie podczas warsztatów
współpraca z Zespołem Szkół Gastronomicznych w celu zdrowego odżywiania w ciągu roku szkolnego nauczyciel grupy 3-latków : Anna Klimczak produkty spożywcze · zdjęcia · sprawozdanie z pracy grupy
· zapisy w dzienniku
18. Zajęcia otwarte dla rodziców: przygotowanie zdrowych soków, sałatek, przystawek, deserów, szaszłyków. udział 25% rodziców z każdej grupy w zajęciach związanych ze zdrowym odżywianiem zajęcia otwarte z rodzicami – wspólne wykonanie zdrowego posiłku cały rok szkolny nauczyciele wszystkich grup produkty spożywcze naczynia
· zdjęcia · sprawozdanie z pracy grupy
· plan współpracy z rodzicami
· lista obecności
19. Międzyprzedszkolny konkurs logopedyczny „Moja ulubiona głoska”. udział 25% dzieci z naszej placówki konkurs logopedyczny zachęcający do prawidłowej wymowy ulubionych głosek marzec logopeda Anna Zarzeczny
komputer, kartki, dyplomy, nagrody, drukarka · zaświadczenia · dyplomy
· zdjęcia
· sprawozdanie z pracy grupy
20. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez rozbudzanie zamiłowania do aktywności fizycznej – tematyka tygodniowa na temat aktywności fizycznej/sportu w każdej grupie. · udział wszystkich dzieci w grupie · zadowolenie dzieci z uczestnictwa w zajęciach ruchowych
zorganizowanie zajęć o charakterze ruchowym: zawody, konkursy, konkurencje cały rok szkolny nauczyciele wszystkich grup dyplomy, upominki, sprzęt sportowy · zapisy w dzienniku · sprawozdana z pracy grupy
· zdjęcia z zajęć
21. Cykliczne kiermasze ciast z owocami · udział 25% rodziców z każdej grupy zorganizowanie kiermaszy zachęcających rodziny, personel przedszkola do pieczenia i kupowania zdrowych ciast cały rok szkolny Agata Szyrle Patrycja Sydor
ciasta, plastikowe pudełka, napisy, serwetki, obrusy, dyplomy, nagrody · dyplomy, · zdjęcia,
· zapisy w dzienniku
· sprawozdania z pracy grupy
22. Realizacja Programów : Czyste Powietrze wokół nas, Profilaktyka Wszawicy, Dzieciaki – Mleczaki, Żywność ekologiczna – jakość i wpływ na zdrowy styl życia, Kampania ,,Wybieraj Bezpieczną Żywność”. wykorzystywanie zdobytej wiedzy zajęcia według opracowanych scenariuszy cały rok szkolny nauczyciele wszystkich grup materiały potrzebne do zajęć
· sprawozdania z realizacji programu, · zapisy w dzienniku,
· sprawozdania z pracy grupy
· zaświadczenia o realizacji programu
· zdjęcia
23. Ewaluacja działań osiągnięcie założonych celów i kryterium sukcesu · rozdanie ankiet · zebranie ankiet
· obliczenie czy cel został osiągnięty
· wyciągnięcie wniosków na kolejny rok przedszkolny
maj/czerwiec 2023r. nauczyciele w swoich grupach zespół do promocji zdrowia
opracowane ankiety · wyniki ankiet · wnioski
· raport
Opracował : Koordynator z Zespołem do Spraw Promocji Zdrowia