Autyzm cyfrowy
Ma go coraz więcej dzieci i młodzieży. Będzie coraz gorzej. Wielu myli go z autyzmem.
Coraz więcej dzieci ma problemy z koncentracją czy relacjami z innymi ludźmi. Eksperci mówią o autyzmie cyfrowym.
co smartfony robią z naszym mózgiem
WSPOMAGANIE KOMPETENCJI EMOCJONALNYCH I SPOŁECZNYCH DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Tworzenie warunków stymulujących rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci przedszkolnych jest jednym z najważniejszych zadań w procesie wychowania. O potrzebie koncentracji uwagi na budowaniu i wzmacnianiu tych kompetencji u dzieci w przedszkolu mówią pedagodzy i psychologowie, wskazując je jako determinantę ich sukcesu szkolnego.
ZABAWKI DLA DZIECI – RODZAJE, WPŁYW NA ROZWÓJ, BEZPIECZEŃSTWO
Kiedyś to były czasy! Gry w klasy, w kapsle, zabawy na trzepaku… Niejeden rodzic może dzisiaj tak westchnąć z nostalgią. Kiedyś do zabawy dzieciom wystarczały patyki, liście, guma czy zwykły osiedlowy trzepak. Lalka Barbie czy klocki LEGO były czymś wyjątkowym.
Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola
Efektywne przygotowanie do przedszkola wymaga planu ogólnego, od którego każdy rodzic będzie mógł spokojnie przejść do szczegółów.
1.Przygotowanie mamy (i taty) na pójście dziecka do przedszkola.
2.Przygotowanie dziecka na pójście do przedszkola (budowanie samodzielności i poczucia bezpieczeństwa, programy edukacyjne, bajeczki, książeczki o tym wydarzeniu, wspomnienia rodziców i dziadków, pokazanie zalet placówki, wspólne kompletowanie wyprawki).
3.Oswojenie z rówieśnikami.
4.Pierwsze dni w przedszkolu – czas na prawdziwą adaptację.
Jak pomóc dziecku wrócić do przedszkola po wakacjach ?
Każde wakacje niestety kiedyś się kończą. Tak samo, jak dla dorosłych powrót po urlopie do pracy jest ciężki, tak i dzieci odczuwają szereg różnych uczuć związanych z końcem wakacji.
Wakacje zazwyczaj rządzą się innymi zasadami niż dni kiedy dziecko chodzi do przedszkola, a my dorośli do pracy. To pełen wyłom w usystematyzowanym rytmie dnia i tygodnia. Wyjazdy, spotkania z rodziną i przyjaciółmi, dłuższy dzień – to wszystko sprzyja „wakacjom” również w przestrzeni rodzinnej. Rodzice często mówią, że dają sobie na luz, zmniejszają wymagania.
Inteligencje wielorakie
Adaptacja dziecka trzyletniego
- Adaptacja dziecka trzyletniego.doc, 0.04 MB
WYCHOWANIE DZIECKA
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Jak nauczyć dziecko samodzielności?
Na początku swojej rodzicielskiej drogi większość z nas zauważa, wręcz chwali się coraz większą samodzielnością dziecka – „nasz Adaś już siedzi”, „Ola, jak miała dziesięć miesięcy, to po prostu biegała”.
Dlaczego jednak wciąż jest tak dużo trzylatków w pieluchach, czterolatków karmionych przez mamy, pięciolatków niepotrafiących użyć nożyczek? I dodatkowo udręczonych macierzyństwem mam dziesięciolatków, przy których trzeba klęczeć, by zawiązać im buta?
Załącznik:
Jak nauczyć dziecko samodzielności
Wpływ mediów na funkcjonowanie dziecka
Dzisiejszy świat przepełniony jest wysokimi technologiami. Niemal w każdym domu znajduje się smartfon, tablet, telewizor, czy laptop. Człowiek nie wyobraża chyba już sobie życia bez tych urządzeń. Wielokrotnie ułatwiają one mu życie, pozwalają na utrzymanie kontaktów społecznych, dają możliwość dostępu do wiedzy, rozrywki a także są atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Często są to gadżety, którymi łatwo zająć dzieci, bądź je wyciszyć, zdarza się, że są elementem przekupstwa ze strony rodziców.
Załacznik:
Wplyw wysokich technologii na rozwoj i komunikację dziecka
Wychowanie dziecka a stawianie granic
Dzieci potrzebują granic, aby czuć się i funkcjonować bezpiecznie. Maluchom dobrze dorasta się w rodzinach, gdzie panują konkretne reguły, a stawianie dziecku granic jest czymś naturalnym.. To one pozwalają im doświadczyć porządku świata, który wypływa z różnych wartości. Przykłady stawianych granic możemy odnaleźć w codzienności.
Załącznik:
Wychowanie dziecka a stawianie granic
Świat książek w życiu dziecka
„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.” – Jim Trelease
Porzekadło głosi, że „Książka jest najlepszym przyjacielem”: pozwala zarówno dziecku, jak i dorosłemu zdystansować się wobec własnych doświadczeń i przeżyć, daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami, niesie ulgę w cierpieniu, pomaga samotnym i nieśmiałym, zmniejsza stres.
Załącznik:
Wpływ czytania na rozwój dziecka
Wpływ snu na rozwój dziecka
Sen ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Jest przede wszystkim czasem regeneracji i wypoczynku. W przypadku małych dzieci, których ośrodkowy układ nerwowy jest jeszcze niedojrzały, sen stanowi istotną rolę w procesie zdrowotnym i rozwojowym. W pierwszym roku życia dziecka mózg wykonuje ogromną pracę właśnie podczas snu. Analizuje, przetwarza, dokumentuje, zapamiętuje i segreguje wszystkie informacje uzyskane podczas aktywności dziecka.
Załącznik:
Wspieranie i wspomaganie rozwoju emocjonalnego
Osoba inteligentna emocjonalnie potrafi wzbudzać w sobie emocje, które sprzyjają osiąganiu realizowanych celów oraz wyciszać te, które temu szkodzą, stąd coraz mocniej akcentowany pogląd, iż za powodzenie w różnych dziedzinach życia człowieka odpowiedzialna jest głównie inteligencja emocjonalna.
Załącznik:
Wspieranie i wspomaganie rozwoju emocjonalnego
Świat emocji – smutek, radość, złość, nieśmiałość, szacunek
Czym są emocje?
Emocje – każdy z nas na pewno wie, czym są. Gdybym jednak poprosiła poszczególne osoby o wymienienie znanych mu przykładów emocji to najprawdopodobniej zajęłoby to sporo czasu, albo wymienionych byłoby tylko kilka podstawowych. Tak naprawdę emocji możemy wyróżnić setki. Emocjami są wszelakie uczucia, które towarzyszą nam na co dzień, w całym naszym życiu. Część z nich bywa przelotna, inne mogą nam towarzyszyć przez długi okres czasu.
Załącznik:
Co może zrobić rodzic, aby pomóc dziecku w procesie dojrzewania emocjonalnego?
Coraz więcej wiemy o rozwoju ludzkiego mózgu, jego strukturze i funkcjonowaniu. Proces ten jest długi i nie kończy się, gdy przestajemy być dziećmi. Wiemy też, że za rozwój emocji odpowiadają płaty przedczołowe mózgu, które rozwijają się prawdopodobnie nawet do czterdziestego roku życia.
Rozwój małego dziecka jest dość skomplikowany. Zmiany motoryczne to prosta sprawa, widoczna gołym okiem – trzymanie główki, przewracanie się, raczkowanie, a wreszcie chodzenie, czyli kolejne kamienie milowe oczekiwane z ekscytacją przez prawie każdego rodzica. Zmiany emocjonalne są jednak dla dorosłych po pierwsze mniej zrozumiałe, po drugie mniej widoczne. Szczególnie gdy rozwój psychiczny dziecka nie synchronizuje się z jego rozwojem fizycznym.
PROPOZYCJA ZABAW DLA RODZICÓW I DZIECI
wg „Ruch Rozwijający” Weronki Sherborne
Cechą wieku przedszkolnego jest duża potrzeba ruchu. Autorką metody Ruchu Rozwijającego jest Weronika Sherborne. Podstawowym założeniem tej metody jest rozwijanie przez ruch: świadomości własnego ciała, świadomości przestrzeni, w której przebywamy i działania w niej oraz dzielenia tej przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi kontaktów.
Propozycje zabaw wg Weronki Sherborne
Gotowe do szkoły
Dojrzałość szkolna to nie tylko ogólnie pojęta sprawność intelektualna. To wieloaspektowy rozwój i przystosowanie dziecka:
- motoryczne,
- emocjonalne
- społeczne.
„Dojrzałość (…) szkolna jest to gotowość dziecka do podjęcia obowiązków i zadań, jakie stawia przed nim szkoła. Oznacza osiągnięcie odpowiedniego stopnia rozwoju psychicznego,
umysłowego, fizycznego oraz społecznego. To wstępna chęć do podjęcia nauki i pogodzenia się z przerwaniem beztroskiego dzieciństwa”. (A. Okoń)
Najlepsze zabawki dla dzieci
Jakie zabawki dla dzieci najlepiej kupować? Jakich (i dlaczego) lepiej się wystrzegać? Oto kilka podpowiedzi dla rodziców, dziadków, cioć i wujków, którzy chcą mądrze obdarować bliskiego malucha i starszaka.