W roku szkolnym 2016-2017 nasze przedszkole przystąpiło do
Lubuskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE
priorytety działania
Zdrowie – według Światowej Organizacji Zdrowia – to nie tylko brak choroby, ale także stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.
Mając na uwadze wszystkie te aspekty, a także świadomość, że wiek przedszkolny dla człowieka jest tym momentem, w którym kształtują się jego obecne i przyszłe zachowania prozdrowotne, we wrześniu 2016 roku Rada Pedagogiczna naszego przedszkola podjęła decyzję o przystąpieniu do Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Aby móc realizować działania w zakresie promocji zdrowia, powołany został specjalny Zespół do Spraw Promocji Zdrowia, który będzie opracowywał plany działań i koordynował wszelkie działania w tej dziedzinie.
Określone priorytety działania:
Promocja zdrowia jest ideą ogólnoświatową, obejmującą działania ochraniające, wzmacniające i pomnażające zdrowie. Celem programu jest popularyzowanie zdrowego stylu życia, w tym aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania się.
Przedszkole Promujące Zdrowie, to takie, w którym dominuje troska o zdrowie i dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne, i społeczne dzieci, nauczycieli, pozostałych pracowników placówki oraz rodziców. Według Trevora Willama, przedszkole promujące zdrowie charakteryzują trzy cechy:
– edukacja prozdrowotna w ramach programu wychowania przedszkolnego,
– uwzględnianie zdrowia w życiu przedszkola,
-współdziałanie przedszkola z rodziną i społecznością lokalną w zakresie ochrony zdrowia i pomnażania jego potencjału.
Edukację zdrowotną dzieci w wieku przedszkolnym należy rozumieć jako zamierzony proces działań dydaktyczno-wychowawczych uwzględniających rozwój psychofizyczny i społeczny dziecka. Proces ten powinien w dłuższej perspektywie wzbogacić wiedzę dzieci z dziedziny zdrowia, wykształcić u nich postawę prozdrowotną, umożliwić nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Główne cele edukacji zdrowotnej opierają się na czterech filarach:
Musimy pamiętać, że realizacja celów powinna odbywać się w warunkach zdrowia, bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa.
Działania dydaktyczno-wychowawcze muszą obejmować dzieci, rodziców, nauczycieli i całą społeczność przedszkolną.