Celem terapii logopedycznej z dziećmi jest:
- podnoszenie sprawności motoryki narządów mowy (języka,warg, podniebienia),
- usprawnianie funkcji oddechowych,
- usprawnienie słuchowe mające na celu początkowo wyostrzenie uwagi dziecka na bodźce niewerbalne płynące z otoczenia,np. odgłosy zwierząt,odgłosy domu,dźwięki instrumentów po toby następnie nauczyć dziecko koncentrowania się na dźwiękach mowy;dobrze rozwinięta sfera słuchowa pozwala na prawidłowe rozumienie wypowiedzi słownych oraz prawidłowe ich wymawianie,czyli artykułowanie głosek,
- udoskonalenie artykulacji,czyli korygowanie wad wymowy,
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego oraz rozwijanie myślenia (układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji,odpowiadanie na pytania do tekstu,rozwiązywanie zagadek).
Drodzy rodzice, pamiętajcie, że terapia logopedyczna jest procesem, a jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Bez regularnego utrwalania w domu przerobionego na zajęciach materiału terapeutycznego, trudno oczekiwać spektakularnych postępów w rozwoju mowy. Po każdych zajęciach dzieci otrzymują zestawy zadań do powtarzania w domu, codziennie do następnego spotkania. Brak utrwalonego materiału uniemożliwia podjęcie kolejnego etapu ćwiczeń. Brak konsekwentnej współpracy, to brak postępów w terapii.
Przed lustrem usprawniamy narządy artykulacyjne. Sprawność języka,warg,podniebienia jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Podczas wymawiania poszczególnych dźwięków mowy wargi,język,podniebienie miękkie,żuchwa poruszają się. Ruchy te muszą być bardzo dokładne,tzn muszą być wykonane w ściśle określony sposób oraz w danym miejscu jamy ustnej. Dzieci wykonują ćwiczenia aparatu mowy wplecione w opowiadania zamieszczone w „Języczkowych przygodach” lub „Gimnastyce buzi na wesoło”,czy „Cmokaj,dmuchaj,parskaj,chuchaj”.
Prawidłowe oddychanie jest bardzo ważne dla poprawnego mówienia. Należy pamiętać,że w czasie spoczynku oddychamy nosem. Ćwiczenia oddechowe wzmacniają mięśnie międzyżebrowe,wydłużają fazę wydechu,usprawniają pracę przepony oraz uczą ekonomicznego gospodarowania powietrzem oraz synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi. Dzieci bardzo lubią dmuchanie,puszczanie baniek,napełnianie powietrzem,przenoszenie z pomocą słomki lekkich przedmiotów.
W czasie terapii logopedycznej wykorzystujemy komputer i programy multimedialne. Dzieci grają w logopedyczne gry,dzięki którym utrwalają prawidłową wymowę.
Dzieci poszerzają zasób słownictwa i rozwijają myślenie. Usprawniają percepcję wzrokową i słuchową. Doskonalą koncentrację uwagi,oraz sprawność manualną. Grają w różne gry logopedyczne (planszowe, karciane, domino, sudoku). Ćwiczą w ten sposób prawidłową artykulację oraz pamięć słuchową i wzrokową. Dzieci poznają smak zwycięstwa,ale także uczą się radzić sobie z porażkami. Starają się pamiętać,że nie zawsze mogą być w grze najlepsze i nie należy się załamywać. Czasem się przegrywa,innym razem wygrywa.